lunch at Sergi de Meià, and what is wrong with spanish restaurants

Some people actually make fun of me because it seems like whenever I dine out – I always eat sushi. Which is sort of true. And while I certainly do like japanese cuisine, the reason my first choice will always be a japanese restaurant has little to do with the food itself, but rather with the quality of customer service in a particular restaurant.
Ask yourself – how many times have you found yourself thinking that while you did enjoy the meal, you don’t feel like coming back to this restaurant. A sharp remark made by one waiter, long wait before you were seated or offered a menu, giggling bartenders while you are still staring at an empty glass of wine – this could be just an unfortunate one-time occasion, which could still ruin your gastronomic experience and diminish restaurant’s chances of getting a new client.

Since I have moved to Barcelona I have encountered quite a few nominees for the worst customer service award. And only once – in Japanese (but it was a bad restaurant overall). I don’t know if it has something to do with Japanese culture – which I am not familiar with anyway – but even non-Japanese waiters in Japanese eateries are extremely polite and observant.

Well, this was a bit of introduction – now back to the topic. A non-japanese restaurant which wins the award of the best customer service – Sergi de Meià.

The restaurant is named after the head chef – a Catalan, who is infinitely inspired by local ingredients and traditional recipes. In fact some of the recipes belong to Sergi’s mother. And just like the chef himself, who would occasionally step out of the kitchen to make sure everyone is enjoying their food, his mother is also there to welcome the guests.

Lunch menu costs 22.50€ and before you think this is way too expensive – consider that this includes literally everything. A small welcoming appetizer, two courses, water, bread, a glass of wine, dessert AND coffee. That’s right – you don’t have to choose between a shot of caffeine and something sweet. And, oh the wine. I had the most delicious red from Costers del Segre – with subtle peppery spice and full of dark berries’ aroma.

IMG_2155

Menu changes weekly (you can actually check the menu on twitter or Facebook page) – but depending on the market availability there might be some corrections. For both of my courses I opted for fish – the first, empedrat de bacallà, was a refreshing combo of cod (desalted), white beans and tomato. And what followed was easily the best presentation of monkfish I ever had (I don’t usually even like monkfish) – grilled to a perfect point, with the meat slightly springy to bite yet tender. Fish was paired with grilled vegetables and chunky romesco sauce – Meia’s family recipe – with distinguished savory notes. At some point I kind of wished I had a few more slices of bread – to brush the remaining bits of the sauce.

For dessert I chose flambéed apricots – in a thick sugary syrup, which I could not help but finish off with the spoon.

And yes, I can not stress enough how good was the service provided by each staff member. Polite, educated, but at the same time friendly and easy going – and after such a wonderful meal, one thing I am actually looking forward to more than anything, is a warm welcome from Sergi de Meià’s team.

IMG_2160
Надо мной в последнее время смеются, что если я ем вне дома – то только суши. Отчасти это так. Вот только мой выбор – ходить в японские рестораны – связан не только с тем, что я действительно люблю японскую кухню. В большей степени это решение обосновано тем, что сервис во многих местных ресторанов оставляет желать лучшего.

Сами подумайте – сколько раз даже получив удовольствие от определенного блюда, вас не посещала мысль о вторичном посещении того или иного ресторана. Резкий комментарий официанта, необоснованно долгое ожидание столика либо меню, смех за барной стойкой в то время, как вы сами уже несколько минут грустно созерцаете пустой бокал вина – скорее всего, ни одно из этих досадных происшествий далеко не норма в этом ресторане, но ваш аппетит испорчен, а сам ресторан потерял клиента.

С тех пор, как я переехала в Барселону, я неоднократно сталкивалась с номинантами премии за худшее обслуживание – и только раз им стал японский ресторан (но это был просто очень плохой ресторан). Связано ли это как-то с японской культурой – не могу сказать, так как я с ней совершенно не знакома. Но удивительным образом даже официанты не японского происхождения в японских же ресторанах обходительны и вежливы.

А теперь вернёмся к теме этого поста – не японскому ресторану, который, напротив, заслуженно получает премию за лучшее обслуживание, ресторан Sergi de Meià.

Как не трудно догадаться, ресторан носит имя шеф-повара, каталонца и сторонника традиционных рецептов и максимального внимания местным продуктам. Многие из рецептов достались Сержи от его матери – оба по-прежнему трудятся на кухне ресторана, и периодически выходят в зал, чтобы поздороваться с гостями и удостовериться, что все остались довольны выбранными блюдами.
Обеденное меню стоит 22.50€, и прежде, чем вы придете к заключению, что это дорого, имейте в виду, что цена включает в буквальном смысле ВСЁ. Небольшая закуска-сюрприз, на выбор четыре первых блюда и три основных, хлеб, вода, бокал отличного местного вина, десерт И кофе. И вино – да, отличное сухое красное из Костерс дель Сегре, с ароматом специй и тёмных ягод.

Меню меняется каждую неделю (на страничке ресторана на facebook и на twitter его можно посмотреть заранее) – но в зависимости от наличия тех или иных продуктов на рынке, шеф-повар вносит в меню изменения. Мой выбор пал на два рыбных блюда – первое, empedrat de bacallà, освежающих микс из популярной в Испании солёной трески (которую, разумеется, необходимо обессолить для использования), нежной белой фасоли и свежего томата. За ним последовал морской чёрт на гриле – я никогда не была большой поклонницей этой рыбы, но тут была приятно удивлена. Рыба была приготовлена идеально – плоть осталась в меру упругой, и нежной одновременно. Гарниром были выбраны сезонные овощи, и едва ли не самое главное открытие – соус “ромеско”, основой которому служат запечённые овощи, орехи (миндаль или лесной орех, как правило), и черствый хлеб. Соус, приготовленный по рецепту хозяйки ресторана, – густой, в меру острый, был настолько вкусный, что так и хотелось забыть все правила приличия и просто намазать его на ломоть хлеба.

IMG_2153

На десерт были абрикосы фламбе – в густом сахарном сиропе, к которому предусмотрительно принесли десертную ложку.

И да, опять же, трудно не подчеркнуть насколько тактичным было обслуживание всё время обеда. Вежливые и внимательные официанты, гостеприимность шеф-повара, не оставили меня равнодушной, и я с удовольствием вернусь в Sergi de Meià ещё не раз.

Sergi de Meià. Aribau, 106. Eixample.

Advertisements

2 thoughts on “lunch at Sergi de Meià, and what is wrong with spanish restaurants

  1. Здорово! Обязательно пойду в этот ресторан, когда приеду в Барселону!!! 👍👍👍

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s